Halál reá!

 2012.07.18. 12:45

A nagy közérdeklődést kiváltó pécsi gyilkosság (Igen, ezzel a félmondattal indulni szeretnék „A leggennyesebb megnyilvánulás az ügyben” versenyszámban, habár talán kicsit túl szofisztikált az általános színvonalhoz.) után, mint minden nagy konsternációt kiváltó emberölés folyományaként elindult az üvöltözés a halálbüntetést ellenzők és támogatók részéről. Beszélgetésről, polémiáról nem lehet beszélni, mert a felek a faék komplexitását messze alulmúló „érveik” egymás arcába történő üvöltésének művelése közben gondosan ügyelnek arra, hogy ne gondolkozzanak.

De talán van másik út is.
Elsődlegesen két kérdést kell feltennünk:
Vannak-e halálos bűnök?
Tágíthatóak-e úgy az erkölcs határai, hogy a közösség (erkölcsi értelemben helyesen cselekedve) megölhesse azon tagjait, akik különösen rosszat tettek ellene (vagy egy tagja ellen)?

Szerény véleményem szerint a liberális jogállam (amiben van szerencsénk élni) mindkét kérdésre rossz, a közösség összetartását romboló, kontraproduktív választ ad.
Azzal szerencsére nem kell különösen veszkődnünk, hogy az első kérdésre különösebben részletező választ adjunk, mert liberális barátaink zsinórmértéke tökéletes sorvezető számunkra. Ha ugyanis egy magzat eliminálható abból az egy kétségtelenül alapos okból, hogy az anyja nem akarja megszülni, vagy jogászilag, a nő saját teste feletti rendelkezési joga erősebb, mint a magzat élethez való joga, igen nehéz amellett érvelni, hogy más, hasonlóan alapos okkal ne ölhessünk.
(Két megjegyzés: Nem hiszem, hogy lenne beszélgetni valónk azokkal, akik ilyenkor azzal jönnek, hogy az élet, vagy a jogképesség, vagy bármi a születéssel, a magzat korával (12 hét, 24 hét), vagy bármilyen egyéb absztrakcióval kapcsolatba hozhatóan a kérdést kiveszi az ölésre vonatkozó tilalom alól és így az erkölcs hatálya alól. Másrészt (a félreértések elkerülése végett) nem gondolom, hogy az abortuszra vonatkozó törvényeink megengedő voltán változtatni kellene. Igenis vannak olyan egyedi helyzetek, amikor a szükség (erkölcsi)törvényt bont. De ne tegyünk úgy az érintettek helyzetének megkönnyítése érdekében, mintha ez nem lenne bűn. Az abortusz bűn (erkölcstelen, nem gyilkosság ugyan, de mindenképpen ölés), de annak, aki így kényszerül dönteni csak ennek a bűnnek a tudása adja meg a lehetőséget, hogy magának megbocsásson, illetve azok bocsánatát elnyerje, akiknek a bocsánata számára fontos.)

Mazsolapress3.jpg

Mazsolapress: Tömegmészárlás a Futrinka utcában

Tehát nyugodtan mondhatjuk, hogy vannak halálos bűnök, amelyekkel kapcsolatban ha az emberek (mint egyének és mint egy közösség tagjai) a tettes halálát kívánják, a közakarat kifejezőjének (az államnak, vagy a szűkebb közösségnek) azt figyelembe kell vennie, hiszen más esetben egyes emberek érdeke mentén megengedő. Persze itt feltesszük a demokráciától roppant idegen módon, hogy az emberek elsöprő többségének akarata számít.

Ez azonban már átvezet a második kérdésünk területére. Az erkölcs egyik célja a metafizikain kívül és az eredeti célja, hogy olyan kereteket adjon a létnek, amelyben a közösség élhet (túlélhet), és amelyben a közösség tagjai nem viselnek elviselhetetlen terheket egyéni sorsukban. A közösség biztonság, az alkalmazkodásért cserébe, egy hely térben és időben, amely az otthonunk. Ez a közösség azonban nem méltányos velünk, nem szükségképp vagyunk egyenlőek (jogainkban és lehetőségeinkben) és nem is mindig képes megvédeni bennünket (magunktól, idegenektől, vagy a közösség deviáns tagjaitól), illetve sokszor vár tőlünk aránytalan áldozatot (katonáskodás). De cserébe elvárjuk tőle, hogy mindig demonstrálja, hogy ha tehetné, megvédene bennünket, akár úgy is, hogy kizárja a közösségből, illetve akár a létezésből is azokat, akik bűnt követnek el a közösség tagjai ellen. A büntetés több célt szolgál: Elrettent, igazságot szolgáltat és legfőképpen kielégíti az emberek várakozását, amit az adott esetben elvárnak, képviselőjüktől az államtól. Valamint, megakadályozza, hogy a tettes újra bűnözzön. Az emberek ezen várakozása inkább alapja az erkölcsnek, mint valamiféle metafizikai vágyakozás a jóra, az egészleges, erényes életre.
Arról nem is beszélve, hogy ha az emberek büntetni akarnak és közös akaratuk a mindennapi élet, illetve az erkölcs határait feszegeti, tehát mondjuk halállal büntetnének (és ennek az akaratnak befolyása van a döntésekre), akkor sokkal közelebbi kapcsolatba kerülnek a jóval és rosszal, azzal, amit helyesnek tartanak és azzal, amit el kell és talán el is akarnak kerülni.

Szerintem el kellene választani egymástól főbenjáró ügyekben a bűnösség (a tényállás) megállapítását és a büntetés kiszabását. Nem úgy mint Amerikában, ahol a bűnösséget esküdtszék mondja ki, hanem fordítva. A bűnösség megállapítása a bíró (bírói tanács) dolga, míg az ítélet a büntetés a közösségé, nyilván törvényes keretek között, de úgy, hogy a közösség kifejezhesse megvetését a sorozatbűnözők, a gátlástalan környezetszennyezők, a gyilkosok irányába és tehessen róla hogy ne tegyék többé.
Ennek a módja lehetne egy közösség választott ítélkező testület, vagy akár az, hogy évente kétszer népszavazzunk arról, hogy egy gyilkos meghalljon-e, vagy egy gyerekbántalmazó, sorozattolvaj, vagy fegyveres rabló örökre börtönbe kerüljön-e. (Nem a bűnösségről, hanem legalább három különböző bíróság által bűnösnek talált tettes esetén arról, hogy a legsúlyosabb büntetést kapja-e, vagy a bíróság kiszabhat enyhébbet is. Mert ugye a móri ítélet óta tudjuk, hogy Magyarországon ez is érdekesen van.)
Amúgy, azt ugye mindannyian tudjuk, hogy Pécsett ma nyolcvan százalékos részvétel mellett, nyolcvanöt- kilencven százalékos igen lenne arra egy népszavazáson, hogy P. Lászlót akasszák fel?

És akkor marad még egy kérdés: Ki akasszon?

Mert ugye könnyen követeljük, hogy P. Lászlót akasszák fel (ha tényleg bűnös), de ki?
Nem vagyok az állami ítéletvégrehajtás híve. Ez megint csak eltávolítja a büntetést az áldozatoktól és a közösség tagjaitól. Ugyebár ez nem lincselés, ahol arctalanul lehet felkoncolni valakit, hanem egy rendes, habár törvényes és nyilvános gyilkosság, ahol egy személyében érintettnek kell kirúgni a hokedlit a delikvens alól. Tehát nem egy elmebajost keresünk, aki ki akarja próbálni, hogy milyen megölni valakit, hanem a családnak, az áldozat szűkebb közösségének adjuk az ítéletvégrehajtás jogát.
Vajon hány rokon, vagy barát vállalná az ítéletvégrehajtó szerepét?
Talán ez a módszer lenne a legjobb, hogy ne akarjunk akasztgatni és ez a büntetési forma tényleg a közakarat megnyilvánulásaként enyésszen el.
De itt már ezt sem mi döntjük el.

Címkék: népítélet büntetés halálbüntetés gyilkosság tömegmészárlás akasztás Bándy Kata

A bejegyzés trackback címe:

https://ennyiresenkinemlehethulye.blog.hu/api/trackback/id/tr804664041

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Fölmentünk vagy negyvenheten 2012.07.18. 17:16:34

Gyilkosság, bőrszín, halálbüntetés.Emberi jogok meg minden.     Bár puszipajtások nem voltunk sosem, ez nyilvánvaló, de azért szegről-végről (és később az enigmatikus decsi gróf révén is) ismertük egymást. Középis...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Paranoid Android2 2012.07.23. 07:52:34

don Fefinho
Annyira, hogy a te hozzászólásod sem látszik.:)))
Pedig azt hittem ez egy nonkomform felvetés!:)) ami felserkentő hatású.
De megszoktam, hogy pofoz az élet!:)))

lorantka_a_gall 2012.07.26. 21:25:15

Érdekes ötlet az ítélkezés és ítélet-végrehajtás közösségi kézbe adása.

Paranoid Android2 2012.07.27. 07:17:17

@lorantka_a_gall: És egy példa arra, hogy mennyire esetlegesek a " közmegegyezések", a mi szabad és boldog társadalmunkban.:)))

lorantka_a_gall 2012.07.27. 09:53:42

@Paranoid Android2: Mindazonáltal nem értek vele egyet. Ami kirívóan enyhe büntetések fordulnak elő, az többnyire két területen van: a különösen nagy értékű vagyon elleni bűncselekmények (százmilliós, millárdos csalások, sikkasztások) és az élet elleni bűncselekmények. Én csak szigorítanám a BTK-t: pénznél alapul venni a havi átlagkeresetet, és az alapján kiszabni a büntetést - annyi hónap ahányszorosa a bűncselekmény értéke (könnyen kiszámolható, hogy pártízmilló felett ez már életfogytot jelent), élet elleninél pedig szándékosság esetén valami jól őrzött kemény "munkahely" a nyugdíjig, utána pihenés valami kellemesen biztonságos helyen, pl Csillag. :)

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2012.07.31. 14:08:10

ha már Mórt iderángattad, ha lenne halálbüntetés, Kaiser már - ártatlanul - halott lenne.
Ide lehet a metafizikát keverni, de minek, a halálbüntetés tilalma elsősorban az állampolgárt általában védi az államtól.

"Nem vagyok az állami ítéletvégrehajtás híve. Ez megint csak eltávolítja a büntetést az áldozatoktól és a közösség tagjaitól. Ugyebár ez nem lincselés, ahol arctalanul lehet felkoncolni valakit, hanem egy rendes, habár törvényes és nyilvános gyilkosság, ahol egy személyében érintettnek kell kirúgni a hokedlit a delikvens alól. "

Remélem, ez csak valami hülye vicc, amit nem értek.

apoa 2012.08.02. 19:08:14

Nem csoda, ha mindenki visszaállítaná a halálbüntetést.

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2012.08.04. 17:35:47

Tudom ,hogy mindig ezzel baszogatlak, de tényleg kíváncsi lennék, hogy elkötelezett jobboldaliként mit szólsz olyan egészen ordenáré dolgokhoz, mint pl a félázsiázás, a demokrácia lecserélése "valami másra", vagy a választási törvény szarrá buherálása. Na, mindegy.

don Fefinho · http://bunkonyilas.blog.hu/ 2012.08.06. 20:07:48

Hallottátok, hogy megmondatott a régieknek:
>> Magyarország: köztársaság. A Magyar Köztársaság független, demokratikus jogállam. A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely a népszuverenitást választott képviselői útján, valamint közvetlenül gyakorolja. Senkinek a tevékenysége sem irányulhat a hatalom erőszakos megszerzésére vagy gyakorlására, illetőleg kizárólagos birtoklására. Az ilyen törekvésekkel szemben törvényes úton mindenki jogosult és egyben köteles fellépni. <<
Én pedig azt mondom néktek: ZIKKÁLJ, oszt' jónapot!

Paranoid Android2 2012.08.06. 20:10:38

@don Fefinho: Viszont ezt megmagyarázhatnád.:))

Paranoid Android2 2012.08.06. 20:14:58

@Dr. Gy. Dr. Fűegér: Nyaralok!:)))
De a regisztrációt támogatom, mintahogy a műveltségi és az adófizetési cenzust is.
Nem mintha az adófizetők, meg a minimum szakmával rendelkezők nem lennének kellően hülyék.:))))

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2012.08.10. 23:13:39

@Paranoid Android2: "Nem mintha az adófizetők, meg a minimum szakmával rendelkezők nem lennének kellően hülyék.:)))) "

Hát igen, akkor meg nem biztos, hogy erőltetni kéne.
Egyáltalán, szerintem demokratikus alapjogokat eleve nem kéne buherálni, mert az semmi jóra nem vezet.

Ami a műveltségi cenzust illet: bármilyen kutatást nézek, már egy kis gimnáziumi szintű matekkal vagy kémiával jó eséllyel szórnád ki a szavazópolgárok 95%-át... :DDD

(Mondjuk a magyar népesség 40%-a eleve funkcionális analfabéta, maradjunk ennyiben.)

ragacsflash 2012.08.17. 22:35:09

Egyrészt igazad van abban, amit írtál és tök jól végigvezeted. Másrészt! Ha alkalomadtán a nép kezében lenne az ítélethozatal, akkor egyeseknek valószínűleg a fejükbe szállna a "hatalom" és azzal akarnák ezt maguknak bizonygatni, hogy a lehető legdrasztikusabb lehetőségre szavaznának, főképp mivel ilyenkor általában mások sorsáról döntenek és nem a sajátjukról. A másik bajom a halálbüntetés. Ennek elvileg az az alapja, hogy valakinek az életét olyan nagy bűn elvenni, amihez embernek semmiképp nincs joga. Akkor ezt az állam milyen alapon tehetné meg? Bort iszik és vizet prédikál. Szerintem ez nem járja és ezer más ítélet is kitalálható, ami rosszabb mint a halál.

Paranoid Android2 2012.08.21. 17:40:16

@ragacsflash: Szerintem az életfogytiglan simán rosszabb, mint a halál. Azt a halálbüntetés fokozásaként szabnám ki. Vagy dönthessen az elítélt, melyik?
Sok változat van. Csak látni kéne, hogy a mostani is teljesen önkényes.
süti beállítások módosítása