Van-e diplomám?

 2010.02.10. 12:39

 

 

Ha olvasom, hogy valamelyik közéleti csávóról vagy nőciről kiderült, hogy nincs diplomája, kettő se, érettségije se, sőt a szakmunkás-bizonyítványát is a Stencer Matild Virágkötő Szakiskolában szerezte, mely intézmény tudvalevőleg csak valamelyik vicces kedvű bizonyítvány gyártó banda kreatívjának képzeletében létezik, akkor mindig elmélázok azon, hogy mégis csak van értéke a diplomának.

Ilyenkor mindig odasettenkedek a szekrényhez, az alsó részből kiturizom a családom birtokában lévő eredeti diplomákat és visszaemlékezem a megszerzésükkel járó hercehurcákra. Például arra, hogy az én drágám milyen hangulatban volt a gazdaságtörténet szigorlat előtt.

Vagy, hogy milyen is (még az írógépek korában) együtt élni valakivel 40 négyzetméteren, aki a szakdolgozatát írja az éji homályban.

Mint ahogy felejthetetlen élményként él bennem az a fránya angol szóbeli nyelvvizsga is, amelyen akkoriban bőven 50% felett volt a bukás. Az embernek zokogó ötödéves tesis csajok között kellett elvergődnie a bejáratig.

Szeretném leszögezni, így elsőre, minden fellengzősség nélkül, hogy angolul nem tudok. Semmiféle nyelvérzékem sincs, amit súlyosbít egy vokális diszfunkció, amely abban nyilvánul meg, hogy a csodájára járnak a kiejtésemnek, az angol tanszék született londoni angolja szerint, az enyémhez képest még a radzsputániai angol dialektus is tiszta nyelvi élményként nevesíthető.

A nyelvtani képességeim pedig e blog alapján felmérhetőek. Az egyetlen tulajdonság, amely esélyt adott nekem, az az, hogy a szókincsem felettébb széles, továbbá rendkívül olvasott voltam már akkor is. Az, hogy lusta disznó voltam világ életemben, természetes okként szolgált arra, hogy az írásbelin 1 ponttal sikerült megugranom harmadszorra az elégséges szintet. Azt is csak azért, mert kiadták egy csomó regény 2500 angol szóra redukált változatát, és így a mellékhelyiségben tudtam tanulni.

Ezek a lektorátusi nyelvvizsgák nem képeztek leküzdhetetlen akadályt a tanuló ifjúság előtt, de miután a tanszék mégis meg akart tartani valamit a méltóságából, ezért a basic english elemi ismeretét elvárták. Apait anyait beleadtak, emberszeretetből, pozitív hozzáállásból, hogy a 80%-os bukási rátát lefelé tornázzák a bölcsész hallgatók között.

Az esemény reggelén azzal az egészséges izgalmi potenciállal jelentem meg az egyetemen, amelyet a hallgatói köznyelv fosásnak nevez. Nem nézhettem ki túl jól, mert a folyosón elhaladó ötödéves angol szakos lány megkérdezte, hogy a nyelvvizsgára várok-e, valamint, hogy segíthet-e valamit.

Mondtam neki, hogy szerény becslésem szerint most fogom elbukni a diplomámat, és feltehetőleg ez frusztrál.

Erre azt mondta, hogy vizsga előtti stádiumban már csak az használ, ha az ember angolul beszélget valakivel, az felpezsdíti az érintett agysejteket és mobilizálja a „rejtett tudást”. Mondtam, hogy én tuti biztos nem rendelkezem rejtett tudással ebben a tárgyban, de örömmel beszélgetek vele angolul (jó csaj volt). Akkoriban csak angol kommentárral lehetett nézni a teniszt a tévében, és így a hobbira vonatkozó kérdés után erre a területre kanyarodtunk megvitatva Becker és Agassi játékának alapjait. Egy szakállas faszi biztos nem hozta volna ki belőlem ezt, mint ő, a júniusi melegnek öltözött istennő. (És még egyszer köszönet neked ismeretlen megmentő, ha a nyelvvizsga szót hallom, mindig rád gondolok először.)

Behatoltam a vizsga termébe és elkezdődött a küzdelem. A csupa szeretetre méltó emberből álló vizsgabizottság mindent megtett, hogy kihúzzon valamit belőlem, én pedig igyekeztem nem akadályozni őket ebben, de a folyamat vége felé egyre aggodalmasabb pillantásokat vetettek egymásra, pedig a basic english egyszerűségét kifigurázó angol nyelvűnek tűnő poénjaimon jókat kacagtak. Az utolsó feladat a szóbelin az volt, hogy egy angol szöveget, esetemben a New York Times egy szerkesztőségi cikkét kellett lefordítani magyarra. A széles körű műveltség behozza az árát, ahogy mondani szokták, az angol szóbelik legparádésabb szövegfordítását produkáltam az ugandai helyzetről szóló cikk kapcsán, mely teljesítményemmel lenyűgöztem a bizottságot, amely már-már feladta a reményt.

Láthatóan megkönnyebbülten hirdettek ítéletet a végén, a következő mondattal, amelynél, azt hiszem az életben nem remélhetek nagyobb dicséretet:

„A vizsgán megfeleltem, éppen, mert angolul ugyan nem tudok, de kétségtelenül elég intelligens vagyok hozzá, hogy megtanuljak!”

És ezt, nyilván a rendszeres edzés okán, el bírták mondani anélkül, hogy különösebben beleröhögtek volna. Nagyon nyilvánvaló okokból túláradóan hálálkodtam.

Az angolos csaj eltűnt mire kikeveredtem, de megmentett egy lelket, engem meg várt a nagybetűs Élet.

Hát kétségtelen, hogy egyszerűbb venni, vagy hazudni egyet.

Én személy szerint, ha férfitársaságban arra kerül a szó, hogy ki hány nővel volt szerencsés, akkor is igyekszem hihetőt hazudni, pedig ezekről nincs is dokument. Az ember meg elolvassa a hivatalos helyen kihelyezett adatokat magáról, és emlékszik rá, hogy lenyelvvizsgázott, vagy lediplomázott-e. Ja, és nekem háromezer diplomám volt és két nőm van, vagy fordítva.

Idióták.

 

 

 

 

 

Címkék: politikus életrajz diploma nyelvvizsga kubatov gábor

A bejegyzés trackback címe:

https://ennyiresenkinemlehethulye.blog.hu/api/trackback/id/tr751745304

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alapvető élelmiszer 2010.02.10. 16:52:39

Nem teljesen értem...
Azért tölt el büszkeséggel, hogy van diplomád, mert valakinek még az sincs? Elég szomorú - szívesebben olvastam volna, hogy hány élménnyel vagy gazdagabb a diplomádnak köszönhetően, mint hogy most jóízűen csettintettél egyet, na nekem van, neki meg nincs. Viszont szerintem 3x annyit keres, mint te.

misc · http://misc.blog.hu 2010.02.10. 16:57:31

lulz

jól megírt történet

Terézágyú 2010.02.10. 16:58:12

Én értem :)

Jó írás.
Én is ilyen voltam. Vagyok.

KeeperBp 2010.02.10. 16:58:12

Ja, én értem. Bár csak a végére esett le. Megmondom őszintén, azért kattintottam, mert "ha férfitársaságban arra kerül a szó, hogy ki hány nővel volt szerencsés, akkor is igyekszem hihetőt hazudni", de azért megérte. :)

közlekedési bűnöző (törölt) 2010.02.10. 16:59:14

Ebben az országban kurvára nem a diplomások keresnek jól, hanem akik megfelelő pozícióban vannak. Most úgy őszintén: saját tapasztalatomból tudom, hogy itthon felelős állásban, két idegen nyelvet beszélve 1200 EUR-t lehet hazavinni, egy országgal arréb lakó azonos cégnél dolgozó kevesebbet tudó és egyetlen (neki) idegen nyelvet sem beszélő emberkék meg a 3-4-szeresét vitték haza.

Európától kurva messze vagyunk még (mondjuk én csak 4 km-re, de mégsem mehetek szabadon dolgozni)

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2010.02.10. 16:59:24

Érdekes hogy szinte sosem hallottam még olyan embert aki azt ecseteli hogy egy munkát milyen jól megcsinált és hogy az milyen nehéz volt, mennyi kitartás és szorgalom kellett hozzá, és hogy mennyit tanult belőle.

Az emberek csak azt tudják ecsetelni, hogy a diploma megszerzése milyen sok munka és szorgalom...

Vajon mi lehet ennek az oka?

SumQuiSum 2010.02.10. 17:02:37

Az első bekezdésed egy téves következtetéssel zárul.
A diplomának önmagában nincs és sose lesz értéke, mint ahogy a kiderülésekben se az a gáz, hogy az adott embernek nincs diplomája, hanem az, hogy diploma nélkül végez olyan feladatot, amihez kell(ene).

SumQuiSum 2010.02.10. 17:07:44

Jah és még valami. Ha azt a tényt, hogy neked van diplomád, nem hozza le a híradó, bizonyos szempontból a Te diplomád kevesebbet ér, mint az ő nem-diplomája :)

Globetrotter2014 2010.02.10. 17:08:02

@endike: mert a diploma megszerzése még nem özvetlen versneyhelyzet. A munkámat nem fogom ecsetelni, mert nem tudhatom hogy ki fogja esetleg átvenni... Diploma után (legjobb esetben is)átalakulnak a régi barátságok

Paranoid Android2 2010.02.10. 17:09:55

@SumQuiSum: Én csajok miatt vagyok hálás!:)))))))

Globetrotter2014 2010.02.10. 17:15:09

A poszt apropójára pedig annyit, hogy önmagában a képvislői helyhez a diploma nem szükséges. A képviselete rendszer ugyanúgy feltételezi a diploma nélküliek bekerülését, ahogy a választóképes lakosság nagy része sem tud diplomát felmutatni. A radikálisok, és a szélsőségesek éppúgy jogosultak a képviseletre, mint a diploma nélküliek. Különben a demokrácia torzul. legfeljebb egy egészséges társadalomban nincs annyi szavazó ezen csoportok egyikmásikában, hogy bejusson a parlamentbe. Egy erőszakos torzítás azonban ahhoz vezethet, hogy az elnyomó uralom kapuján esetleg egy nap dörömbölnek a felkoncolni vággyó tömegek. Egy korrekt demokrációban szavazások eredménye nem csak indikátor, de lehetőség a gőz kiengedésére...

Terézágyú 2010.02.10. 17:16:17

@endike:
"Érdekes hogy szinte sosem hallottam még olyan embert aki azt ecseteli hogy egy munkát milyen jól megcsinált és hogy az milyen nehéz volt, mennyi kitartás és szorgalom kellett hozzá, és hogy mennyit tanult belőle."

Ha valaki 4-5 éven át küzdött ezért, akkor ő is mondhatja. Merthogy a diploma megszerzése ennyi idő - még ha a posztban szimplán az ehhez szükséges nyelvvizsga letételéről van is szó csupán.

Globetrotter2014 2010.02.10. 17:16:22

Számomra akkor kezdődig a lekvár amikor minisztereket neveznek ki alibi diplomával releváns munkatapaszatalat nélkül...

tengier 2010.02.10. 17:17:05

Szerintem az egyik legfikább tulajdonság, mikor valami felsőoktatási intézet indít valami szaktanfolyamot, és az oda járók beírják a tanulmányaikba az intézmény nevét, pedig az csak a helyet biztosította a képzésnek. Erre van egy fasza szó, az arcoskodás

indapass90210 2010.02.10. 17:18:06

"Az ember meg elolvassa a hivatalos helyen kihelyezett adatokat magáról, "

Ezek a régi politikusok, akik megbuknak ilyennel, szerintem nem is használnak internetet. Máshol meg nem nagyon van kifüggesztve.

Ebből a szempontból pölö Gyurcsány (ha tényleg maga írta a blogját), elég úttörőnek számított.

Lehet, hogy hüje vagyok, de évente egyszer szívesen látnék egy Bajnait, Orbánt, stb itt elsőzni, vagy legalább hozzászólni az országot, vagy a botrányait teregető cikkekhez, posztokhoz...

SumQuiSum 2010.02.10. 17:20:37

@tengier: De itt is a kereslet generálja a kínálatot.

teknős 2010.02.10. 17:22:36

Nem tudom, de mióta hivatalos hely a parlament honlapja?

Ha megírom az önéletrajzomat és feltételezem, hogy valaki bemásolta egy adatlapra, akkor eszembe sem jut, hogy lecsekkoljam, valóban azt írták-e oda, amit én megírtam. Ez már túlmutat az egészséges exhibicionizmuson. Persze, ha alá kell írni, akkor átfut rajta, de erről itt szó sincs.

Egy pártigazgató pedig rothadt sokat dolgozik, szabadidejében talán a családjával van és nem az ogy honlapját böngészi.

Szóval ez nem korrekt így,
szerintem.

gitáros 2010.02.10. 17:23:22

@ZF2:
Mondjuk, a Kubatovnak épp lehetne, eléggé komoly(nak nevezhető) funkciója van.

Paranoid Android2 2010.02.10. 17:27:16

@teknős: Én például, merő nagyképűségből, be szoktam írni az éppen be nem fejezett (évek óta)(lustaság) PHD-mat az önéletrajzomba. De azt is odaírom, hogy nem fejeztem be.
Nem is tévesztik el!:))))

Bona Fides 2010.02.10. 17:29:31

Véleményem szerint a diploma a szakképzettség megszerzését igazolja. (Pl. történelem tanári diploma tanúsítja, hogy a történelem, mint tudományág középiskolai szintű oktatására alkalmas vagy.)Marhaság a diploma feltételévé tenni a nyelvvizsgát, hiszen akinek a munkavégzéséhez nem szükséges, azt nem kell ilyen okból akadályozni a diploma megszerzésében. Lehet remek történelemtanár az, aki nem tud angolul.
Ha pedig a tanárnak igénye van rá, akkor megtanul angolul, de nem feltétlenül kell róla papírt szereznie.
Akinek viszont nyelvtudás szükséges a szakmája gyakorlásához, az majd megtanulja a szükséges nyelvet, de ő sem a papír miatt fog beszélni, illetve nem feltétlenül beszéli a nyelvet az, akinek papírja van róla. A munkáltató úgysem a papírra kíváncsi, hanem arra, hogy beszéli-e a kolléga a szükséges nyelvet.
Elhibázott ostobaság ez a "papír-centrikus" nyelvvizsgacirkusz. Úgy emlékszem, ezt még a Fidesz-kormány találta ki.
Lehet vitatkozni, de nekem ez a véleményem.

Host 2010.02.10. 17:31:15

Az én angol tanárom szerint a kiejtésem okán nyelvújítóként kell üdvözölni szerény személyemet angol nyelvi körökben. Azért adott egy kettest.

tengier 2010.02.10. 17:33:44

@SumQuiSum: nemaz a baj, ha valaki tanfolyamot végez, csak azt írja a cv-be, hogy Budapesti Műszaki Egyetem Gépészmérnök kar, mérnök aszisztens.
Mert az csak egy okj-s szakma, míg ugyanonnan egy diploma, nos izzadtunk érte anno.

fura csuka 2010.02.10. 17:37:28

..és a jó kósa lajoskát megint kihagyták.Neki továbbra sincs, sohasem volt ,mégis behazudta....

xstranger 2010.02.10. 17:41:56

@tengier: odairhatja nyugodtan hogy BME az meg nem jelent semmit, nyilvan a BME-n takaritok oneletrajazaban is benne van hogy 1985-2010 BME takarito (no offense).

A kerdes az hogy odairod-e odairhatod-e hogy okleveles mernok vagy MSC.

Mindenkinek tudnia kell hogy ebben van az igazi eredmeny, ha jogtalanul irod oda akkor me seggbe kell rugni.

SumQuiSum 2010.02.10. 17:42:11

@tengier: Értem én ezt :) Csak azt mondtam, hogy azon az oldalon, akik kézbe veszik a papírt, nem kevés olyan ember van, aki azt gondolja, hogy amiatt mert egy egyetem területén belül van valami, az jobb. Mintha az "BME-s" mérnökasszisztens képzés alanyi jogon jobb lenne, mint pl egy alapítványi iskolánál elvézett. Ennek kb ugyanannyi az elvi valóságtartalma, mintha azt mondanám - anélkül hogy jártam volna ott valaha - , hogy a BME büféje jobb, mint a gimnáziumé.
Amíg az esetek többségében előnye származik az embernek abból, hogy nagyzolva beírja, addig teljesen érthetően be is fogja.
Pl ha én beírom, hogy a Kandóra jártam 2001 és 2004 között, de nem fejeztem be, ez igaz. Aztán ha megkérdezik, hogy hogy is van ez pontosan, elmondom, hogy első félév után szakot váltottam, majd az ottani első félévet háromszorra se sikerült abszolválni. Nabumm... :)

indapass90210 2010.02.10. 17:45:50

@Bona Fides: azért kell a nyelvvizsga, mert pl. ha nyugatra innen külföldön bemész egy falusi boltba, és aszondod: háj gimmi szám sit for máj fákin hedék, akkor vagy elzavarnak vagy kapsz valamit fejfájásra, nem pedig az lesz, te lúúúújza, van itt valami kűfődi, májat akar venni, de nem értem, hogy milyet. Moo-oooongyaaa-aaa mééé-ééég egyszee-eer, mijee-een mááá-ááj?

Hozzá Szóló 2010.02.10. 17:50:01

Egyre tobb helyen latok - kerdoiveken - arra vonatkozo kerdest, hogy mi a legmagasabb iskolai vegzettsege.
Ezt en minden alkalommal kihagyom, mintha nem is lenne.

Pont olyan kerdes, mint a

Penisze merete?
Szexualis kapcsolatainak szama?
Edesanyja SZIGszama?

Raadasul olyan kerdoiveken, ahol nem is szamit elvileg, pl egeszsegugyi vagy egyeb dolgokat firtat, nem is ertem

Egyszeruen nem toltom ki, a diplomam a maganugyem, sok napot toltottem mar azzal, hogy kisebb-nagyobb tarsasagban egymas diplomajat fikaztuk, mondvan, a masike ugyis egy nulla.

Elhataroztam, hogy ez szenzitiv adat es kesz :)

annagramma · http://rezfaszubagoly.blog.hu 2010.02.10. 17:58:00

@endike: "...Vajon mi lehet ennek az oka?"

Talán a rossz mintavétel?:-)

Amúgy remek írás, igazán bájos, imádtam.:-)

Bona Fides 2010.02.10. 18:11:01

@Dövan: Lehet poénkodni, de nálunk nem nyelvet tanulnak az emberek, hanem görcsösen készülnek a nyelvvizsgára és mire oda jutnak, addigra annyira megutálják, hogy igyekeznek mielőbb elfelejteni, mint egy rossz álmot.
Nyelvtannal és kiejtéssel csesztetnek mindenkit, holott ha elmész egy konferenciára, ahol mindenki a tanult angolt beszéli, akkor jössz rá, hogy "jé, hát így én is tudok, de nem merek megszólalni, mert ilyenért kiröhögött a tanárom".
Beleverik a gátlást mindenkibe, így misztifikálják magukat a horror-óradíjas nyelvtanárok, aztán nézünk csodálkozó bociszemekkel, hogy milyen kevesen beszélnek idegen nyelveket.

indapass90210 2010.02.10. 18:29:30

@Bona Fides: teljesen igazad van, egyetértek veled, a nyelvvizsgázás rendszere nyelvtanárokat akar képezni, szükségtelenül. Ettől függetlenül kell valami, amivel mérni lehet, hogy tud valaki kommunikálni idegen nyelven, vagy sem. Diplomás emberek pedig tudjanak legalább egy idegent eligazítani, hogy pl merre van a legközelebbi bankomat.

tengier 2010.02.10. 18:44:24

@xstranger: "odairhatja nyugodtan hogy BME az meg nem jelent semmit"

Tudod ez olyan, mint mikor megveszik a sz..r egyiptomi dinnyét a görögök, és eladják nekünk, mejd feltüntetik származási helyként görögországot. Megtévesztő magatartás

chipshop (törölt) 2010.02.10. 18:47:49

Nekem errol mindig a vilagjaro haverom jut eszembe,aki anno hamisitotta az erettsegijet es maximalis pontszammal felvettek az egyik egyetemre:-)))Leerettsegezni nem tudott,nem akart elege lett abbol hogy matek-fizika,inkabb elhuzott bolcsesznek:-))Persze egyetem mellett az egyik legnagyobb multi piarosa lett,aztan megint feljebb a langletran olyannyira hogy vegulis harom ev utan otthagyta a sulit.
Jelzem:mindezt labszetteves nelkul hozta ossze(munkak)es azota is jokat nevetgela diplomasok kuzdelmein es azokon akiknek telleg szamit a diploma:-)))))))))))))

kitvalasztanal.hu - Választási tippért notebook! · http://www.kitvalasztanal.hu 2010.02.10. 18:48:07

@Paranoid Android2: És tudod ki a legboldogabb?
Aki 15-16 éves korától 115-116 éves koráig egy nőt szeret :)

lüke 2010.02.10. 18:56:13

minek diploma, a Gőzike mérce:)
s ő a mérce csajoknak is:)
/akkor csaj se kell/

lüke 2010.02.10. 18:57:57

na ezt diplomával írtam:)
kettővel,/ két nyelven, ugyanabból:)/
Győzike a mérce:)

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.02.10. 19:00:49

@kitvalasztanal.hu - Választási tippért notebook!:
notbúkot nem kérem, viszont kis színes történet:

kicsiny faluban, békés megye szélén, ahol 32 óra egy nap, de az alatt se történik semmi, szóval ott a semmi szélén egy öreg házaspár vigyázott rám, míg cseperedtem. ennek vagy 30 éve. akkor is már benne voltak a korban, bőven nyugdíjasok.
pár éve jött a hír, apjuk agyoncsapta anyjukot egy baltával, 70 évnyi házasság után 92 évesen. a 88 éves nejét. mindenki szerint boldog házzasságban éltek.

a miértet firtatóknak ennyit tudott mondani: "betelt a pohár"

Jamesboci 2010.02.10. 19:05:00

@SumQuiSum:

Üdv! ha el tudja végezni a feladatot, akkor nem igényel diplomát a munkakör.
A nyelvvizsga követelmény legalább ennyire szánalmas, mert vagy tudok beszélni, vagy nem. ez egy angol interjun kiderül 1 perc alatt.
jó pénzbeszedés, az biztos.
Veress et. is nyelvvizsgázott középszintern makog, de be mer ülni olyan pozicióba ahol
abszolute köll 2 nyelv anyanyelvi szintű ismerete.

WildBear 2010.02.10. 19:22:13

Természetesen diplomán az igazi diplomát értjük, nem a kamupapírokat; Gábor Dénes, Zsigmond király, Károly Róbert, stb.
A kamudiploma jelentése; az illető hülye volt egy igazi egyetemhez, viszont lusta egy valódi szakmához. Inkább lennék asztalos, vagy vízvezetékszerelő, mint marketingaszisztens-bölcsészhelyettes..

Taurus SMS 2010.02.10. 19:23:34

Hányingerkeltő ez a diploma-mizéria. Miért kéne egyetemi oklevél egy pl. pártigazgatói álláshoz? Tipikusan bizalmi meló. ha megbízom a csókában leszarom, h van-e papírja.

MikulásCentrum Mikulás Rendelés Házhoz Télapó · http://www.mikulascentrum.hu 2010.02.10. 19:28:33

Szép volt :) Teljesen így működtek, működnek ezek a dolgok :)

Slotákia 2010.02.10. 19:31:59

@WildBear: azért kíváncsi lennék, hogy neked milyen diplomád/szakmád van... Előbb iratkozz be az általad felsoroltak valamelyikébe, fizesd ki, vizsgázz le 600 tantárgyból, írd meg a diplomamunkát, államvizsgázz, tegyé le mellé egy vagy két kötelezően előírt nyelvvizsgát. Mindezt munka, meg család mellett. Majd utána hülyézd le azokat akik oda járnak/jártak. Addig pedig pofa be! És anyád!

WildBear 2010.02.10. 19:32:16

@Taurus SMS: ma Magyarországon MINDEN fiatalnak diploma kell.
Mindegy hogy milyen, mindegy hogy fogja-e használni, de diplomája legyen.
Következmény ? Nincsenek jó szakmunkások, vízszerelők, épületgépészek, hegesztők.
Mire megy a fiatal a kamu-diplomával ? Semmire.

WildBear 2010.02.10. 19:35:49

@Slotákia: a BME-n szereztem M.Sc.-t, még tíz éve, majd a SOTÉn Ph.D. fokozatot.
Mellesleg ugyanabból a szakmából, amiből technikusi oklevelem, és szakmunkás bizonyítványom is van.

feketehun 2010.02.10. 19:36:52

@Bona Fides:

Igen, a nyelvvizsgarendszer visszásságaival kapcsolatban kétségtelenül igazad van, de szerintem erre nem megfelelő megoldás, hogy ne legyen a diploma feltétele a nyelvtudás.
Sajnos hazánk területe kicsi, kultúránk belterjes, a rokon nyelvek száma közel a nullához - el kell fogadni, hogy feltétlenül elengedhetetlen az idegen nyelvek ismerete (és természetesen különösen az angolé). Elvárni meg a diplomásoktól lehet/érdemes ezt. Ha valaki elég intelligens ahhoz, hogy egyetemi/főiskolai végzettséget szerezzen, akkor egy nyelvet is képes kell, hogy legyen megtanulni...

WildBear 2010.02.10. 19:40:54

@Slotákia: mellesleg; egy barátom már jópár éve személyzetis (HR-es) egy cégnél. Ő mondta, hogy inkább felvesz egy sima érettségivel rendelkező embert, mint egy kamudiplomást. (GDF, ZsKF, RKF, stb.)
Ez az ő véleménye, nyugodtan hülyézd le őt is.
Ha igazi diplomát szeretnél, van egy csomó jó egyetem, ELTE, BME, SOTE, DOTE, POTE, SzOTE, Közgáz, stb, végezd el ezek közül valamelyiket (itt is kell nyelvvizsga, szigorlat, diplomamunka), és akkor nem csak egy értéktelen, sz*r papírdarabot kapsz, amivel csak magadat égeted..

WildBear 2010.02.10. 19:43:07

@feketehun: Pontosan.
Egy diplomástól elvárható, hogy tudjon kommunikálni valamelyik világnyelven.
Nem kell tökéletesen tudnia, de értesse meg magát.

tanmedve 2010.02.10. 19:47:02

@Slotákia: Volt idő amikor oktatás szervezőként dolgoztam és nálam iratkozott be egy arc alapfokú számítógép kezelői tanfolyamra, mert saját elmondása szerint Gábor Dénes informatikus diplomával a zsebében nem tud feltelepíteni egy oprendszert a gépére. Engem ez a tapasztalat meggyőzött

Helen H. · http://szopizmus.blog.hu 2010.02.10. 19:51:30

Nyelvszakos voltam - most nem a nyalást, és szopást értem alatta, bár kétségtelen, hogy abban is kurvajó vagyok - így ez a nyelvvizsga dolog nem érintett. Ellenben matek érettségin sikerült hasonló módon összegyúrnom 22 pontot, hogy átlökjenek az elégséges szintre. Pedig akkor még cumizni sem nagyon kellett...

Amúgy tetszett ez a poszt.

xstranger 2010.02.10. 19:54:59

@tanmedve: na varjunk, egy mernok informatikusnak nem feltetlenul feladata az operacios rendszer telepitese.

Ezzel a "nem tudja a windowsban hol kell ezt meg azt allitani" es a "azt se tudja hogy kell a tapot rakotni az alaplapra" tehat szar informatikus temat azok szoktak hangoztatni akiknek fingjuk nincs mi a dolga egy mernoknek.

Megsugom a fentiek kozul egyik se, sot lehetoleg ne is foglalkozzon ezzel mert erre a feladatra fel lehet venni egy erettsegizett ITst 3-4 ev tapasztalattal kb az informatikus fizetesenek az otodeert.

WildBear 2010.02.10. 19:55:45

@Jamesboci: köszönöm. Baromi kemény volt. Szórtak minket rendesen a BME-n, de azért sikerült az előírt idő (5 év) alatt befejezni.

tanmedve 2010.02.10. 20:01:07

@xstranger: Tökéletesen igazad van, de ugye nem gondolod hogy egy képzett informatikus szükségét érzi egy ALAPfokú számítógép kezelő tanfolyamnak. (Amúgy az első diplomám szerint mérnök volnék úgyhogy vannak fogalmaim egy mérnök feladatairól)

Bona Fides 2010.02.10. 20:06:19

@WildBear: Egyetértek. Az viszont nem várható el - normális esetben -, hogy két nyelvből legyen nyelvvizsgája. Mert mi a fenének?

Davee 2010.02.10. 20:14:33

Nagyon tetszett a szöveg, gyönyörűen fogalmaztál, szétröhögem az agyamat! Sajnos ezek az ún. hivatalos önéletrajzok miatt hős politikusaink már sokszor megtévedtek. Pedig a diploma nem minden, ne is fetisizáljuk! Én azt szoktam mondani, hogy mindegy, miből, de egyszer az ember szenvedje végig a megszerzésével járó kínokat.

Tudom, hogy sokak számára valamiért utálatos a személye, -én nem tartozom közéjük- de Bill Gates is abbahagyta annakidején az egyetemet... Lehet vitatni az érdemeit, de szerintem sokra vitte!

Bona Fides 2010.02.10. 20:25:58

@Dövan: Alapos reformra szorulna a nyelvvizsgáztatás rendszere, az biztos.

Van valakinek tapasztalata arról, hogy más országokban, esetleg a nem világnyelvet beszélő országokban hogyan működik az idegennyelv oktatás? (Pl. a francia filmeket franciául feliratozzák, mert nem érti a francia a franciát.)

sertésmájkrém 2010.02.10. 20:35:44

@Bona Fides: ez igy van, de hát valmiből élni kell a nyelvész lobbinak is. És ez sajnos nem vicc.

sertésmájkrém 2010.02.10. 20:36:51

@Dövan: Tehát ezért kötelező a diplomához a nyelvvizsga. :) aha.

espadazo - Játékbolt: · http://aruhaz.nettfilm.hu 2010.02.10. 20:38:20

@Bona Fides: Nem tudom franciáknál hogyan megy ez, de anno Párizsban, amikor a pályaudvaron a nemzetközi infónál érdeklődtünk a vonat után angolul, hátat fordított nekünk a fószer és aszonta', csak akkor segít, ha franciául érdeklődünk. Fogalmam sem volt, hogy pl. hogyan van franciául, hogy Orient express... Talán Orién expréz???
Tehát ott nem vehetik olyan szigorúan a nyelvvizsgát :-)

Negrogo 2010.02.10. 20:39:33

Ez egy fajta TEVES felsobrendoseg kepzetet okoz sok embernek. En magasrol szarok ra akinek van barmilyen is. Az embert nezem nem a papirjait vagy a munkajat vagy az autojat, ugye. Vicc mikor az ertelmisegi szot diplomasokhoz igazitjak kozben a szo szoros ertelmeben tobb ertelmisegi kozepfoku vegzetsegu ismerosom van mint diplomas. Jobb esetben akinek van egy, az egy valamihez ert es lefott a kave. Jobb esetben. Amugy meg tudjuk hogy dobaljak oda mindenkinek szinte. Nekem is pl van C kozep nyelvvizsgam de diplomqa...az nincs. Meg szerencse igy legalabb nem ertik miert lehetek ilyen nagykepu. :D

Bona Fides 2010.02.10. 21:13:24

@espadazo - Játékbolt:: Én nyáron találkoztam érettségi előtt álló francia gyerekkel, aki nem akart megszólalni angolul, pedig azt tanulja évek óta.
De nem tudom... Általános dolog-e vajon?

Bona Fides 2010.02.10. 21:16:35

@mennyi?husz!: Sőt! Még azonos szakmán belül is nagy a szórás a diplomások között. Volt már olyan kollégám, akiről nem akartam elhinni, hogy kolléga, mert alapvető hiányosságai voltak. Emellett még műveletlen bunkó is volt.

Kruppe 2010.02.10. 21:59:16

A diploma a modern kor termékenységi tánca. Értelme többnyire nincs, de legalább kitűzheted a homlokodra, hogy túl vagy rajta.

Helyette jobban járna a társadalom, ha a megszerzésére szánt idő felét töltené a hallgató (már ez is milyen jó megnevezés) tanulással, a többit éles helyzetben gyakorlattal töltené.

kondor 2010.02.11. 00:03:48

Valamikor régen attól, hogy diplomát szereztél, azt érezhetted, hogy teljesítettél valamit, elértél valahova. Ma a diploma csak egy papír: a társadalmi érvényesülésben sokkal többet számít a, nevezzük szépen a korrupciót, "kapcsolati tőke". A papírokkal meg törölheted a hátsód. Ma a tanulás nem érték, az iskola pedig az állam számára fenntartandó nyűg és kiadások tömkelege. A gyerek meg szegénységbe taszít, jobb, ha nincs is.
gyermekek.blog.hu/

WildBear 2010.02.11. 08:19:39

@Bona Fides: Igen, egy nyelvet kellene tudni (=angol), és azt jól. Amellett minden más (német, francia, orosz) csak hab a tortán.

WildBear 2010.02.11. 08:21:18

@xstranger: azért ha valakinek diplomája van egy adott szakmából, akkor "illik" ismerni valamennyire a határterületeket is. Azaz ha valaki mérnök-informatikus, akkor tudjon felhúzni egy op. rendszert, vagy mondjuk kicserélni egy hangkártyát.

sdsddsd 2010.02.11. 14:04:37

Ez egy paranoid kérdés.

StavrosMenace 2010.02.11. 17:20:18

Bizonyos munkánál a diploma alap. Nem a diploma miatt, hanem a megszerzése miatt. Ez után jön, hogy milyen a diploma és hol szerezte az ember. Ez után jön a PhD. Valahol ez a minimum. Politikusoknál az egyetemi diplomát és két közép C-t min. kikötnék. Alapvetően a butaság a legnagyobb baj ma. Angol, menő nem menő, tudomásul kell venni, hogy ezen a nyelven lehet kommunikáli gyakorlatilag mindenhol. A magyar nyelv a legszebb, de ez van. Máshol erre már rájöttek és a bsc oktatás anyanyelvű az msc meg angol.

Kitartó 2010.02.11. 18:42:59

WildBear hozzászólásaiban van a lényeg.
süti beállítások módosítása